ØVELSE: HVORDAN OPPNÅ KORREKT SITS MED TRE ENKLE GREP

foto juliane kingren2

Forfatter og kursholder Wendy Murdoch med enkel øvelse for hvordan bevisstgjøre seg med tanke på sits. 

Tekst: Tine Sommerfelt. Foto: Juliane Kingren

Med disse enkle grepene skal du kunne forbedre sitsen sin på rekordtid. 

Artikkelen fortsetter under bildet..

wendymur

Illustrasjonsfoto: Lee Rouse

1. Stå opp, og len deg fremover så langt du kan uten å flytte føttene. Hvis du går for langt må du ta et skritt tilbake, for ikke å falle fremover. Kjenn etter hva som skjer i hofter, skuldre, knær og ankler. Hva skjer med pusten din? Legg merke til hvor mye spenning i kroppen som kreves for å holde deg oppe.

2. Len deg tilbake så langt du kan, uten å ta et skritt. Legg merke til hva som skjer i kroppen. Du vil ikke kunne lene deg tilbake så langt som når du lente deg fremover, på grunn av lengden på foten din versus hælen bak ankelen. Husk at ankelen er der vekten kommer ned i foten.

3. Still deg rett opp og ned, og stå med hodet over føttene. Legg merke til hvordan områdene for spenning i de to øvrige punktene har forsvunnet. Du kan gi slipp på spenningene, fordi du ikke lenger trenger å anstrenge musklene for å holde deg oppe.

Ønsker du å lese mer? Se her.

Annonse